.

Algemeen

Auteur

Nog niet ingevuld

Maak een keuze

II. Leesplan voor leesbevordering en informatievaardigheden

Laatst opgeslagen op

Nog niet ingevuld

Meerjarenplan

Periode

schooljaar 2018-2019

Visie

Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school

Op De Rieburch vinden we leesbevordering zeer belangrijk, omdat lezen de basis is van al het leren. Het creëren van een positieve leeshouding is het uitgangspunt. Als kinderen het technisch- en later het begrijpend lezen beheersen, kunnen ze meer kennis opdoen, zich beter ontwikkelen en zich beter redden in de maatschappij.
Het leesmateriaal gebruiken we om te differentiëren in niveau en de verschillen tussen de interesses van kinderen.

Welke elementen vinden jullie belangrijk?

Wij vinden de leesmotivatie en het leesplezier belangrijk en proberen dit te bevorderen door het aanbieden van veel, verschillende werkvormen, aantrekkelijke boeken en activiteiten zoals:
- Het aanbieden van verschillende soorten boeken.
- samen lezen.
- stillezen.

Waar ligt de nadruk op?

- De nadruk ligt op het plezier krijgen, hebben, houden in lezen. - Het vergroten van de woordenschat. Dit willen we bereiken door o.a. het aanbieden van een ruime collectie aan informatieve boeken op verschillende niveaus. - Het onderhouden van een goede schoolbibliotheek.

Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?

Omdat de bibliotheek op school meer mogelijkheden biedt voor de kinderen. Er is een gevarieerdere boekencollectie en verschillende werkvormen. De lc zorgt, samen met hulpouders, voor een goed draaiende schoolbibliotheek. De leesconsulente is op de hoogte van de nieuw uitgegeven kinderboeken. De lessen van de leesconsulente dragen bij aan het enthousiasmeren van de kinderen.

Algemene doelen

Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering

Het (voor)leesplezier bij kinderen vergroten.
De school wil graag meer ouderbetrokkenheid mbt de leesbevordering bereiken door middel van een voorleesproject of voorleesinstructie aan ouders van jonge kinderen.
De kinderen verlaten de school met een ruim voldoende leesniveau.
Meer aandacht voor de inhoud van de schoolbibliotheek

Stand van zaken

Per

schooljaar 18-19

Heeft je school een taalcoördinator?

Ja

Naam/Namen

Ria Schrier

Werkt je school samen met de Bibliotheek?

Ja, we werken samen met een leesconsulent van de Bibliotheek

Heeft je school een taalbeleidsplan?

Nog niet ingevuld

Heeft je school een eigen mediatheek?

Ja, voor de hele school

De mediatheekcollectie

bevat aanbod voor alle leerjaren en niveaus

Heeft de mediatheek eigen budget?

Ja, voor materialen

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Heeft je school een leerlijn informatievaardigheden?

Nog niet ingevuld

Heeft je school een plan voor mediawijsheid en/of 21e-eeuwse vaardigheden?

Ja

Is er iemand op school verantwoordelijkheid voor en coördinatie over informatievaardigheden en mediawijsheid?

Nee

Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?

Nee

Jaarplan

Onze bevindingen en doelen

Schooljaar

18-19

Leerlingen

Leerlingen vinden lezen leuk

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier

Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken)

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden

Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Docenten

Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Bibliotheek

Het aantal uitleningen in de bibliotheek

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leenfrequentie omhoog

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Ons activiteitenplan: dit gaan we doen om onze doelen te realiseren

In de klas

Voorlezen

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Praten over boeken

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Regelmatig boeken introduceren

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen boeken laten introduceren

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Boekencollecties gebruiken

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Klassikaal bezoek aan bibliotheek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Boek in tas

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Anders

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Aandacht besteden aan informatievaardigheden

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leesbevorderingscampagnes

Doe Maar Dicht Maar

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Er was eens...

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Jonge Jury

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

(Kinder)boekenweek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leeskracht

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Nederland leest (junior)

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Poëzieweek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Read2me

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

De Weddenschap

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Schrijversbezoek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Andere campagnes

CampagneDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Op schoolniveau

Op schoolniveau

WatDoor wieWanneer
Saneren collectie schoolmediatheekOosterschelde bied, Alyssa Poot08-11-2018
Actualiseren/uitbreiden collectie08-11-2018
Wissel-/themacollecties
Digitaal uitleensysteemboeken uitlenen aan leerlingen en oudersNicole Fidom, Lieske Pfaff, Carola Hoefnagel2 middagen per week
Herinrichten mediatheek
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek
Cursus Lezen in het vmbo, dat werkt
Ouderavond over lezen---
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteitenPrentenboeken mee naar huis geven om voor te lezengroep 3Na de Kerstvakantie
Anders:
Evaluatie leesplan

Te doen

Leesbevorderingscampagnes

LeesbevorderingscampagnesWanneerWie
Nationale voorleeswedstrijdnovemberteam
Nederland leest Junior2019team
Biebjuf op schoolhele schooljaarDe Biebjuf met LC
Kinderboekenweekoktoberteam
PoëzieweekjanuariLC met team
Voorleesdagenfebruari

Op schoolniveau

ActiviteitWanneerWieHoeveel taakuren
Boekenmarktjunivrijwilligers olv Nicole-
boekenkisten voor projectenhele jaargroepsleerkrachten-
leescollectie updaten2x per jaarLC

Coördinatie

Wanneer WieHoeveel taakuren
Opstellen/bijstellen leesplan
Toezicht uitvoering leesplan
Evaluatie leesplan
Invullen monitor
Scholing team
Beheer mediatheek
Aanspreekpunt docenten
Coördinatie campagnes

Begroting

Onze begroting

Kosten per klas/leerlingTotaal
Coördinatie/scholing
Boekencollectie1500,-
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek
Samenwerking Bibliotheek0,-
Landelijke campagnes
Lokale projecten/activiteiten
Overig, namelijk
Totaal