.
Algemeen
Auteur
Maak een keuze
Laatst opgeslagen op
Meerjarenplan
Periode
Visie
Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school
Op De Rieburch vinden we leesbevordering zeer belangrijk, omdat lezen de basis is van al het leren. Het creëren van een positieve leeshouding is het uitgangspunt. Als kinderen het technisch- en later het begrijpend lezen beheersen, kunnen ze meer kennis opdoen, zich beter ontwikkelen en zich beter redden in de maatschappij.
Het leesmateriaal gebruiken we om te differentiëren in niveau en de verschillen tussen de interesses van kinderen.
Welke elementen vinden jullie belangrijk?
Wij vinden de leesmotivatie en het leesplezier belangrijk en proberen dit te bevorderen door het aanbieden van veel, verschillende werkvormen, aantrekkelijke boeken en activiteiten zoals:
- Het aanbieden van verschillende soorten boeken.
- samen lezen.
- stillezen.
Waar ligt de nadruk op?
Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?
Algemene doelen
Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering
Het (voor)leesplezier bij kinderen vergroten.
De school wil graag meer ouderbetrokkenheid mbt de leesbevordering bereiken door middel van een voorleesproject of voorleesinstructie aan ouders van jonge kinderen.
De kinderen verlaten de school met een ruim voldoende leesniveau.
Meer aandacht voor de inhoud van de schoolbibliotheek
Stand van zaken
Per
Heeft je school een taalcoördinator?
Naam/Namen
Werkt je school samen met de Bibliotheek?
Heeft je school een taalbeleidsplan?
Heeft je school een eigen mediatheek?
De mediatheekcollectie
Heeft de mediatheek eigen budget?
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Heeft je school een leerlijn informatievaardigheden?
Heeft je school een plan voor mediawijsheid en/of 21e-eeuwse vaardigheden?
Is er iemand op school verantwoordelijkheid voor en coördinatie over informatievaardigheden en mediawijsheid?
Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?
Jaarplan
Onze bevindingen en doelen
Schooljaar
Leerlingen
Leerlingen vinden lezen leuk
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier
Opvallend resultaat | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken)
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden
Opvallend resultaat | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Docenten
Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Bibliotheek
Het aantal uitleningen in de bibliotheek
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leenfrequentie omhoog
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Ons activiteitenplan: dit gaan we doen om onze doelen te realiseren
In de klas
Voorlezen
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Praten over boeken
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Regelmatig boeken introduceren
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen boeken laten introduceren
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Boekencollecties gebruiken
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Klassikaal bezoek aan bibliotheek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Boek in tas
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Anders
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Aandacht besteden aan informatievaardigheden
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leesbevorderingscampagnes
Doe Maar Dicht Maar
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Er was eens...
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Jonge Jury
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
(Kinder)boekenweek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leeskracht
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Nederland leest (junior)
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Poëzieweek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Read2me
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
De Weddenschap
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Schrijversbezoek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere campagnes
Campagne | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Op schoolniveau
Op schoolniveau
Wat | Door wie | Wanneer | |
---|---|---|---|
Saneren collectie schoolmediatheek | Oosterschelde bied, Alyssa Poot | 08-11-2018 | |
Actualiseren/uitbreiden collectie | 08-11-2018 | ||
Wissel-/themacollecties | |||
Digitaal uitleensysteem | boeken uitlenen aan leerlingen en ouders | Nicole Fidom, Lieske Pfaff, Carola Hoefnagel | 2 middagen per week |
Herinrichten mediatheek | |||
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek | |||
Cursus Lezen in het vmbo, dat werkt | |||
Ouderavond over lezen | - | - | - |
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteiten | Prentenboeken mee naar huis geven om voor te lezen | groep 3 | Na de Kerstvakantie |
Anders: | |||
Evaluatie leesplan |
Te doen
Leesbevorderingscampagnes
Leesbevorderingscampagnes | Wanneer | Wie |
---|---|---|
Nationale voorleeswedstrijd | november | team |
Nederland leest Junior | 2019 | team |
Biebjuf op school | hele schooljaar | De Biebjuf met LC |
Kinderboekenweek | oktober | team |
Poëzieweek | januari | LC met team |
Voorleesdagen | februari | |
Op schoolniveau
Activiteit | Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren |
---|---|---|---|
Boekenmarkt | juni | vrijwilligers olv Nicole | - |
boekenkisten voor projecten | hele jaar | groepsleerkrachten | - |
leescollectie updaten | 2x per jaar | LC | |
Coördinatie
Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren | |
---|---|---|---|
Opstellen/bijstellen leesplan | |||
Toezicht uitvoering leesplan | |||
Evaluatie leesplan | |||
Invullen monitor | |||
Scholing team | |||
Beheer mediatheek | |||
Aanspreekpunt docenten | |||
Coördinatie campagnes |
Begroting
Onze begroting
Kosten per klas/leerling | Totaal | |
---|---|---|
Coördinatie/scholing | ||
Boekencollectie | 1500,- | |
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek | ||
Samenwerking Bibliotheek | 0,- | |
Landelijke campagnes | ||
Lokale projecten/activiteiten | ||
Overig, namelijk | ||
Totaal |