.

Maak een keuze: 
II. Leesplan voor leesbevordering en informatievaardigheden
Periode: 
schooljaar 2018-2019
Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school: 

Op De Rieburch vinden we leesbevordering zeer belangrijk, omdat lezen de basis is van al het leren. Het creëren van een positieve leeshouding is het uitgangspunt. Als kinderen het technisch- en later het begrijpend lezen beheersen, kunnen ze meer kennis opdoen, zich beter ontwikkelen en zich beter redden in de maatschappij.
Het leesmateriaal gebruiken we om te differentiëren in niveau en de verschillen tussen de interesses van kinderen.

Welke elementen vinden jullie belangrijk?: 

Wij vinden de leesmotivatie en het leesplezier belangrijk en proberen dit te bevorderen door het aanbieden van veel, verschillende werkvormen, aantrekkelijke boeken en activiteiten zoals:
- Het aanbieden van verschillende soorten boeken.
- samen lezen.
- stillezen.

Waar ligt de nadruk op? : 
- De nadruk ligt op het plezier krijgen, hebben, houden in lezen. - Het vergroten van de woordenschat. Dit willen we bereiken door o.a. het aanbieden van een ruime collectie aan informatieve boeken op verschillende niveaus. - Het onderhouden van een goede schoolbibliotheek.
Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?: 
Omdat de bibliotheek op school meer mogelijkheden biedt voor de kinderen. Er is een gevarieerdere boekencollectie en verschillende werkvormen. De lc zorgt, samen met hulpouders, voor een goed draaiende schoolbibliotheek. De leesconsulente is op de hoogte van de nieuw uitgegeven kinderboeken. De lessen van de leesconsulente dragen bij aan het enthousiasmeren van de kinderen.
Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering: 

Het (voor)leesplezier bij kinderen vergroten.
De school wil graag meer ouderbetrokkenheid mbt de leesbevordering bereiken door middel van een voorleesproject of voorleesinstructie aan ouders van jonge kinderen.
De kinderen verlaten de school met een ruim voldoende leesniveau.
Meer aandacht voor de inhoud van de schoolbibliotheek

Heeft je school een taalcoördinator?: 
Ja
Per : 
schooljaar 18-19
Naam/Namen: 
Ria Schrier
Werkt je school samen met de Bibliotheek?: 
Ja, we werken samen met een leesconsulent van de Bibliotheek
Heeft je school een eigen mediatheek?: 
Ja, voor de hele school
De mediatheekcollectie : 
bevat aanbod voor alle leerjaren en niveaus
Heeft de mediatheek eigen budget?: 
Ja, voor materialen
Heeft je school een plan voor mediawijsheid en/of 21e-eeuwse vaardigheden?: 
Ja
Is er iemand op school verantwoordelijkheid voor en coördinatie over informatievaardigheden en mediawijsheid?: 
Nee
Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?: 
Nee
Schooljaar: 
18-19
Leerlingen vinden lezen leuk: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier: 
Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet : 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken): 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden : 
Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Het aantal uitleningen in de bibliotheek: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leenfrequentie omhoog: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Voorlezen: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Praten over boeken: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Regelmatig boeken introduceren: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen boeken laten introduceren: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Boekencollecties gebruiken : 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Klassikaal bezoek aan bibliotheek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Boek in tas: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Anders: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Aandacht besteden aan informatievaardigheden: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Doe Maar Dicht Maar: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Er was eens...: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Jonge Jury: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
(Kinder)boekenweek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leeskracht: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Nederland leest (junior): 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Poëzieweek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Read2me: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
De Weddenschap: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Schrijversbezoek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Andere campagnes: 
CampagneDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Op schoolniveau: 
WatDoor wieWanneer
Saneren collectie schoolmediatheekOosterschelde bied, Alyssa Poot08-11-2018
Actualiseren/uitbreiden collectie08-11-2018
Wissel-/themacollecties
Digitaal uitleensysteemboeken uitlenen aan leerlingen en oudersNicole Fidom, Lieske Pfaff, Carola Hoefnagel2 middagen per week
Herinrichten mediatheek
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek
Cursus Lezen in het vmbo, dat werkt
Ouderavond over lezen---
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteitenPrentenboeken mee naar huis geven om voor te lezengroep 3Na de Kerstvakantie
Anders:
Evaluatie leesplan
Leesbevorderingscampagnes: 
LeesbevorderingscampagnesWanneerWie
Nationale voorleeswedstrijdnovemberteam
Nederland leest Junior2019team
Biebjuf op schoolhele schooljaarDe Biebjuf met LC
Kinderboekenweekoktoberteam
PoëzieweekjanuariLC met team
Voorleesdagenfebruari
Op schoolniveau: 
ActiviteitWanneerWieHoeveel taakuren
Boekenmarktjunivrijwilligers olv Nicole-
boekenkisten voor projectenhele jaargroepsleerkrachten-
leescollectie updaten2x per jaarLC
Coördinatie: 
Wanneer WieHoeveel taakuren
Opstellen/bijstellen leesplan
Toezicht uitvoering leesplan
Evaluatie leesplan
Invullen monitor
Scholing team
Beheer mediatheek
Aanspreekpunt docenten
Coördinatie campagnes
Onze begroting: 
Kosten per klas/leerlingTotaal
Coördinatie/scholing
Boekencollectie1500,-
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek
Samenwerking Bibliotheek0,-
Landelijke campagnes
Lokale projecten/activiteiten
Overig, namelijk
Totaal