Maak een keuze:
II. Leesplan voor leesbevordering en informatievaardigheden
Periode:
schooljaar 2018-2019
Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school:
Op De Rieburch vinden we leesbevordering zeer belangrijk, omdat lezen de basis is van al het leren. Het creëren van een positieve leeshouding is het uitgangspunt. Als kinderen het technisch- en later het begrijpend lezen beheersen, kunnen ze meer kennis opdoen, zich beter ontwikkelen en zich beter redden in de maatschappij.
Het leesmateriaal gebruiken we om te differentiëren in niveau en de verschillen tussen de interesses van kinderen.
Welke elementen vinden jullie belangrijk?:
Wij vinden de leesmotivatie en het leesplezier belangrijk en proberen dit te bevorderen door het aanbieden van veel, verschillende werkvormen, aantrekkelijke boeken en activiteiten zoals:
- Het aanbieden van verschillende soorten boeken.
- samen lezen.
- stillezen.
Waar ligt de nadruk op? :
- De nadruk ligt op het plezier krijgen, hebben, houden in lezen.
- Het vergroten van de woordenschat. Dit willen we bereiken door o.a. het aanbieden van een ruime collectie aan informatieve boeken op verschillende niveaus.
- Het onderhouden van een goede schoolbibliotheek.
Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?:
Omdat de bibliotheek op school meer mogelijkheden biedt voor de kinderen.
Er is een gevarieerdere boekencollectie en verschillende werkvormen. De lc zorgt, samen met hulpouders, voor een goed draaiende schoolbibliotheek.
De leesconsulente is op de hoogte van de nieuw uitgegeven kinderboeken.
De lessen van de leesconsulente dragen bij aan het enthousiasmeren van de kinderen.
Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering:
Het (voor)leesplezier bij kinderen vergroten.
De school wil graag meer ouderbetrokkenheid mbt de leesbevordering bereiken door middel van een voorleesproject of voorleesinstructie aan ouders van jonge kinderen.
De kinderen verlaten de school met een ruim voldoende leesniveau.
Meer aandacht voor de inhoud van de schoolbibliotheek
Heeft je school een taalcoördinator?:
Ja
Werkt je school samen met de Bibliotheek?:
Ja, we werken samen met een leesconsulent van de Bibliotheek
Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?:
Nee
Leerlingen vinden lezen leuk:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier:
| Opvallend resultaat | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet :
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken):
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden :
| Opvallend resultaat | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Het aantal uitleningen in de bibliotheek:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leenfrequentie omhoog:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Voorlezen:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Praten over boeken:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Regelmatig boeken introduceren:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen boeken laten introduceren:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Boekencollecties gebruiken :
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Klassikaal bezoek aan bibliotheek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Boek in tas:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Anders:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Aandacht besteden aan informatievaardigheden:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Doe Maar Dicht Maar:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Er was eens...:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Jonge Jury:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
(Kinder)boekenweek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leeskracht:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Nederland leest (junior):
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Poëzieweek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Read2me:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
De Weddenschap:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Schrijversbezoek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Andere campagnes:
| Campagne | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Op schoolniveau:
| Wat | Door wie | Wanneer |
Saneren collectie schoolmediatheek | | Oosterschelde bied, Alyssa Poot | 08-11-2018 |
Actualiseren/uitbreiden collectie | | | 08-11-2018 |
Wissel-/themacollecties | | | |
Digitaal uitleensysteem | boeken uitlenen aan leerlingen en ouders | Nicole Fidom, Lieske Pfaff, Carola Hoefnagel | 2 middagen per week |
Herinrichten mediatheek | | | |
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek | | | |
Cursus Lezen in het vmbo, dat werkt | | | |
Ouderavond over lezen | - | - | - |
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteiten | Prentenboeken mee naar huis geven om voor te lezen | groep 3 | Na de Kerstvakantie |
Anders: | | | |
| | | |
Evaluatie leesplan | | | |
Leesbevorderingscampagnes:
Leesbevorderingscampagnes | Wanneer | Wie |
Nationale voorleeswedstrijd | november | team |
Nederland leest Junior | 2019 | team |
Biebjuf op school | hele schooljaar | De Biebjuf met LC |
Kinderboekenweek | oktober | team |
Poëzieweek | januari | LC met team |
Voorleesdagen | februari | |
| | |
| | |
| | |
Op schoolniveau:
Activiteit | Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren |
Boekenmarkt | juni | vrijwilligers olv Nicole | - |
boekenkisten voor projecten | hele jaar | groepsleerkrachten | - |
leescollectie updaten | 2x per jaar | LC | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
Coördinatie:
| Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren |
Opstellen/bijstellen leesplan | | | |
Toezicht uitvoering leesplan | | | |
Evaluatie leesplan | | | |
Invullen monitor | | | |
Scholing team | | | |
Beheer mediatheek | | | |
Aanspreekpunt docenten | | | |
Coördinatie campagnes | | | |
Onze begroting:
| Kosten per klas/leerling | Totaal |
Coördinatie/scholing | | |
Boekencollectie | | 1500,- |
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek | | |
Samenwerking Bibliotheek | | 0,- |
Landelijke campagnes | | |
Lokale projecten/activiteiten | | |
Overig, namelijk | | |
| | |
Totaal | | |