Leesplan Bibliotheek op school
Algemeen
Auteur
Maak een keuze
Laatst opgeslagen op
Meerjarenplan
Periode
Visie
Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school
Bij leesbevordering staat op College Den Hulster het stimuleren van het plezier in (zelfstandig) lezen centraal. Lezen is belangrijk. In de eerste plaats voor de literaire competenties van de leerling. Lezen vergroot de woordenschat en de technische leesvaardigheid. Daarnaast stimuleert het luisteren, concentratie en fantasie. Bovendien leert lezen je over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening.
Welke elementen vinden jullie belangrijk?
Wij vinden het belangrijk om leerlingen zoveel mogelijk positieve leeservaring op te laten doen, aangezien dit bijdraagt aan de ontwikkeling van de leesmotivatie. Literaire competenties verwerven leerlingen naar onze mening door te praten over boeken, te leren omgaan met het brede aanbod van boeken en kennis te verwerven van de kenmerken van boeken.
Wij vinden het belangrijk om regelmatig voor te lezen, aangezien dit een belangrijke bijdrage kan leveren aan het stimuleren van lezen bij jongeren, het helpt kennis te maken met verschillende genres en de eigen smaak te bepalen.
Waar ligt de nadruk op?
Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?
Algemene doelen
Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering
- Nadenken over een goede leesomgeving
- Hulp bij het zoeken van de juiste literatuur bij een bepaalde doelgroep voor docenten en leerlingen.
- Advies voor docenten hoe ze het lezen kunnen stimuleren.
- Leerlingen eigen maken met de bibliotheek, waardoor het lezen niet alleen iets is van school, maar ook wordt doorgedragen naar de thuissituatie.
Stand van zaken
Per
Heeft je school een taalcoördinator?
Naam/Namen
Werkt je school samen met de Bibliotheek?
Heeft je school een taalbeleidsplan?
Heeft je school een eigen mediatheek?
De mediatheekcollectie
Heeft de mediatheek eigen budget?
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Heeft je school een leerlijn informatievaardigheden?
Heeft je school een plan voor mediawijsheid en/of 21e-eeuwse vaardigheden?
Is er iemand op school verantwoordelijkheid voor en coördinatie over informatievaardigheden en mediawijsheid?
Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?
Jaarplan
Onze bevindingen en doelen
Schooljaar
Leerlingen
Leerlingen vinden lezen leuk
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Leerlingen vinden lezen boven landelijk gemiddelde leuk. Jongens 41% (26% landelijk), meisjes 62% (47% landelijk) | Deze percentages minimaal behouden. Inspelen op enthousiasme! |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 44% jongens soms/vaak, 67% meisjes soms | Percentages behouden en meer stimuleren om 'vaak' te lezen. |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | --- | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ---- | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | --- | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier
Opvallend resultaat | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 47% van lln geeft aan dat niemand tips voor leuke boeken geeft | Bibliotheek en school meer aandacht aan besteden, minimaal 1x pm (?) een boek promoten in de klas? |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ongeveer 66% zegt ja, maar docenten zeggen bijna allemaal dat info-vaardigheden onvoldoende zijn. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Erg weinig (23%-10%) en kijken niet verder als ze iets gevonden hebben | Percentage opkrikken --> meer aandacht in de les voor verwerken bronnen? |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken)
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Schrijven wél op wat ze al weten, maar bedenken geen zoektermen | Meer aandacht voor zoeken en vinden? % up |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden
Opvallend resultaat | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Docenten vinden zichzelf allemaal voldoende vaardig in didactisch gebruik van nieuwe media, maar leerlingen bijna allemaal onvoldoende | Hoe kan de docent dit beter overbrengen op de leerling? |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Docenten
Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Nee, allemaal onvoldoende | - leesomgeving aanpakken, vrij lezen opnieuw vormgeven, leesproblemen vroegtijdig signaleren |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Nee | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Bibliotheek
Het aantal uitleningen in de bibliotheek
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leenfrequentie omhoog
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Ons activiteitenplan: dit gaan we doen om onze doelen te realiseren
In de klas
Voorlezen
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | in principe alle docenten, informatieboeken zijn ook mogelijk |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Praten over boeken
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | taaldocenten |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Regelmatig boeken introduceren
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | alle docenten (zowel romans als informatieboeken), consulent educatie |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen boeken laten introduceren
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | Alle docenten (ook interessant bij zaakvakken en praktijkvakken) |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Boekencollecties gebruiken
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | alle vakken |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | alle docenten (zoeken en vinden) |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Klassikaal bezoek aan bibliotheek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | taaldocenten |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Boek in tas
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | taaldocenten |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Anders
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Aandacht besteden aan informatievaardigheden
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leesbevorderingscampagnes
Doe Maar Dicht Maar
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Er was eens...
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Jonge Jury
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
(Kinder)boekenweek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leeskracht
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Nederland leest (junior)
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | Ja | |
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Poëzieweek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Read2me
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | Marna van der Velden |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
De Weddenschap
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Schrijversbezoek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ja | Franca Peulen |
Leerjaar 4 |
Andere campagnes
Campagne | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Op schoolniveau
Op schoolniveau
Wat | Door wie | Wanneer | |
---|---|---|---|
Saneren collectie schoolmediatheek | |||
Actualiseren/uitbreiden collectie | Bibliotheek | ||
Wissel-/themacollecties | Bibliotheek | ||
Digitaal uitleensysteem | Bibliotheek | ||
Herinrichten mediatheek | Bibliotheek/school | ||
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek | school | ||
Cursus Lezen in het vmbo, dat werkt | Bibliotheek | ||
Ouderavond over lezen | school/Bibliotheek | ||
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteiten | school/Bibliotheek | ||
Anders: | |||
Evaluatie leesplan |
Te doen
Leesbevorderingscampagnes
Leesbevorderingscampagnes | Wanneer | Wie |
---|---|---|
introductie bibliotheek | aug 2018 | Inge van Hoften |
Schrijvensbezoek | sept 2018 | Franca Peulen |
3-pak activiteiten | okt 2018 | Maaike Hennissen |
leesomgeving bijhouden | hele jaar | Helen Jansen en Floor Duijs |
Monitor leesbevordering | sept 2018 | John Jansen |
Read2me | dec 2018 t/m mrt 2019 | Marna van der Velden |
Hip hop in je bieb | Nov 2018 | Julia Duijf-Martens |
Op schoolniveau
Activiteit | Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren |
---|---|---|---|
Coördinatie
Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren | |
---|---|---|---|
Opstellen/bijstellen leesplan | aug 2018 | Julia Duijf-Martens | |
Toezicht uitvoering leesplan | Hele jaar | Julia Duijf-Martens | |
Evaluatie leesplan | Hele Jaar | Julia Duijf-Martens | |
Invullen monitor | sept 2018 | John Jansen | |
Scholing team | |||
Beheer mediatheek | |||
Aanspreekpunt docenten | |||
Coördinatie campagnes |
Begroting
Onze begroting
Kosten per klas/leerling | Totaal | |
---|---|---|
Coördinatie/scholing | ||
Boekencollectie | ||
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek | ||
Samenwerking Bibliotheek | ||
Landelijke campagnes | ||
Lokale projecten/activiteiten | ||
Overig, namelijk | ||
Totaal |