Leesplan Bibliotheek op school

Algemeen

Auteur

Julia Duijf-Martens en Tessa Geurts

Maak een keuze

I. Leesplan voor leesbevordering

Laatst opgeslagen op

woensdag 20 juni 2018

Meerjarenplan

Periode

Schooljaar 18-19

Visie

Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school

Bij leesbevordering staat op College Den Hulster het stimuleren van het plezier in (zelfstandig) lezen centraal. Lezen is belangrijk. In de eerste plaats voor de literaire competenties van de leerling. Lezen vergroot de woordenschat en de technische leesvaardigheid. Daarnaast stimuleert het luisteren, concentratie en fantasie. Bovendien leert lezen je over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening.

Welke elementen vinden jullie belangrijk?

Wij vinden het belangrijk om leerlingen zoveel mogelijk positieve leeservaring op te laten doen, aangezien dit bijdraagt aan de ontwikkeling van de leesmotivatie. Literaire competenties verwerven leerlingen naar onze mening door te praten over boeken, te leren omgaan met het brede aanbod van boeken en kennis te verwerven van de kenmerken van boeken.

Wij vinden het belangrijk om regelmatig voor te lezen, aangezien dit een belangrijke bijdrage kan leveren aan het stimuleren van lezen bij jongeren, het helpt kennis te maken met verschillende genres en de eigen smaak te bepalen.

Waar ligt de nadruk op?

De nadruk bij de leesbevordering ligt bij ons op school op drie punten: 1. Bij het vroegtijdig signaleren van een leesprobleem en dit op een goede wijze aanpakken. Het signaleren gebeurt door middel van het afnemen van de JIJ-toetsen en de expertise van de docenten. De aanpak wordt tijdens de taallessen en lessen Nederlands gerealiseerd, dit in combinatie met eventuele andere vakken. 2.Het nadenken over een goede leesomgeving. 3.Het vrij lezen opnieuw vormgeven.

Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?

Onze school doet mee aangezien we meer aan de leesbevordering willen doen. Op de basisschool werken leerlingen ook met de bibliotheek op school, in de brugklas zijn ze vaak nog enthousiast en lezen ze nog regelmatig. Daarna merken we een enorme dip, waardoor ook het begrijpen lezen en de woordenschat bij veel leerlingen stagneert of nog maar weinig vooruitgang boekt. De leesomgeving op school is op dit moment dermate slecht, dat we hulp van de bibliotheek nodig hebben en gebruik willen maken van de expertise van de bibliotheek om het leesbevorderingsprobleem aan te pakken. Uit de monitor is gebleken dat leerlingen in de brugklas vrij lezen nog wel leuk vinden en onze hulpvraag is hoe wij dit zo kunnen behouden en vooral kunnen stimuleren.

Algemene doelen

Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering

- Nadenken over een goede leesomgeving
- Hulp bij het zoeken van de juiste literatuur bij een bepaalde doelgroep voor docenten en leerlingen.
- Advies voor docenten hoe ze het lezen kunnen stimuleren.
- Leerlingen eigen maken met de bibliotheek, waardoor het lezen niet alleen iets is van school, maar ook wordt doorgedragen naar de thuissituatie.

Stand van zaken

Per

juni 2018

Heeft je school een taalcoördinator?

Ja

Naam/Namen

Julia Duijf-Martens

Werkt je school samen met de Bibliotheek?

Ja, we doen mee met de Bibliotheek op school

Heeft je school een taalbeleidsplan?

Ja

Heeft je school een eigen mediatheek?

Ja, maar alleen voor havo/vwo

De mediatheekcollectie

Nog niet ingevuld

Heeft de mediatheek eigen budget?

Nog niet ingevuld

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Heeft je school een leerlijn informatievaardigheden?

Nog niet ingevuld

Heeft je school een plan voor mediawijsheid en/of 21e-eeuwse vaardigheden?

Nog niet ingevuld

Is er iemand op school verantwoordelijkheid voor en coördinatie over informatievaardigheden en mediawijsheid?

Nog niet ingevuld

Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?

Nog niet ingevuld

Jaarplan

Onze bevindingen en doelen

Schooljaar

2018 - 2019

Leerlingen

Leerlingen vinden lezen leuk

BevindingenDoelen
Leerjaar 1Leerlingen vinden lezen boven landelijk gemiddelde leuk. Jongens 41% (26% landelijk), meisjes 62% (47% landelijk)Deze percentages minimaal behouden. Inspelen op enthousiasme!
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek

BevindingenDoelen
Leerjaar 144% jongens soms/vaak, 67% meisjes somsPercentages behouden en meer stimuleren om 'vaak' te lezen.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden

BevindingenDoelen
Leerjaar 1---
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk

BevindingenDoelen
Leerjaar 1----
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend

BevindingenDoelen
Leerjaar 1---
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier

Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 147% van lln geeft aan dat niemand tips voor leuke boeken geeftBibliotheek en school meer aandacht aan besteden, minimaal 1x pm (?) een boek promoten in de klas?
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken

BevindingenDoelen
Leerjaar 1ongeveer 66% zegt ja, maar docenten zeggen bijna allemaal dat info-vaardigheden onvoldoende zijn.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet

BevindingenDoelen
Leerjaar 1Erg weinig (23%-10%) en kijken niet verder als ze iets gevonden hebbenPercentage opkrikken --> meer aandacht in de les voor verwerken bronnen?
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken)

BevindingenDoelen
Leerjaar 1Schrijven wél op wat ze al weten, maar bedenken geen zoektermenMeer aandacht voor zoeken en vinden? % up
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden

Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 1Docenten vinden zichzelf allemaal voldoende vaardig in didactisch gebruik van nieuwe media, maar leerlingen bijna allemaal onvoldoendeHoe kan de docent dit beter overbrengen op de leerling?
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Docenten

Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende

BevindingenDoelen
Leerjaar 1Nee, allemaal onvoldoende- leesomgeving aanpakken, vrij lezen opnieuw vormgeven, leesproblemen vroegtijdig signaleren
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig

BevindingenDoelen
Leerjaar 1Nee
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media

BevindingenDoelen
Leerjaar 1Ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Bibliotheek

Het aantal uitleningen in de bibliotheek

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leenfrequentie omhoog

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Ons activiteitenplan: dit gaan we doen om onze doelen te realiseren

In de klas

Voorlezen

Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jain principe alle docenten, informatieboeken zijn ook mogelijk
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Praten over boeken

Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jataaldocenten
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Regelmatig boeken introduceren

Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jaalle docenten (zowel romans als informatieboeken), consulent educatie
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen boeken laten introduceren

Is passendDoor wie
Leerjaar 1JaAlle docenten (ook interessant bij zaakvakken en praktijkvakken)
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Boekencollecties gebruiken

Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jaalle vakken
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jaalle docenten (zoeken en vinden)
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Klassikaal bezoek aan bibliotheek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jataaldocenten
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Boek in tas

Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jataaldocenten
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Anders

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Aandacht besteden aan informatievaardigheden

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leesbevorderingscampagnes

Doe Maar Dicht Maar

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Er was eens...

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Jonge Jury

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

(Kinder)boekenweek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leeskracht

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Nederland leest (junior)

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2Ja
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Poëzieweek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Read2me

Is passendDoor wie
Leerjaar 1JaMarna van der Velden
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

De Weddenschap

Is passendDoor wie
Leerjaar 1Ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Schrijversbezoek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3jaFranca Peulen
Leerjaar 4

Andere campagnes

CampagneDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Op schoolniveau

Op schoolniveau

WatDoor wieWanneer
Saneren collectie schoolmediatheek
Actualiseren/uitbreiden collectieBibliotheek
Wissel-/themacollectiesBibliotheek
Digitaal uitleensysteemBibliotheek
Herinrichten mediatheekBibliotheek/school
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheekschool
Cursus Lezen in het vmbo, dat werktBibliotheek
Ouderavond over lezenschool/Bibliotheek
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteitenschool/Bibliotheek
Anders:
Evaluatie leesplan

Te doen

Leesbevorderingscampagnes

LeesbevorderingscampagnesWanneerWie
introductie bibliotheek aug 2018Inge van Hoften
Schrijvensbezoek sept 2018Franca Peulen
3-pak activiteitenokt 2018Maaike Hennissen
leesomgeving bijhoudenhele jaarHelen Jansen en Floor Duijs
Monitor leesbevorderingsept 2018John Jansen
Read2me dec 2018 t/m mrt 2019Marna van der Velden
Hip hop in je biebNov 2018Julia Duijf-Martens

Op schoolniveau

ActiviteitWanneerWieHoeveel taakuren

Coördinatie

Wanneer WieHoeveel taakuren
Opstellen/bijstellen leesplanaug 2018Julia Duijf-Martens
Toezicht uitvoering leesplanHele jaarJulia Duijf-Martens
Evaluatie leesplanHele JaarJulia Duijf-Martens
Invullen monitorsept 2018John Jansen
Scholing team
Beheer mediatheek
Aanspreekpunt docenten
Coördinatie campagnes

Begroting

Onze begroting

Kosten per klas/leerlingTotaal
Coördinatie/scholing
Boekencollectie
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek
Samenwerking Bibliotheek
Landelijke campagnes
Lokale projecten/activiteiten
Overig, namelijk
Totaal