Maak een keuze:
I. Leesplan voor leesbevordering
Auteur:
Julia Duijf-Martens en Tessa Geurts
Laatst opgeslagen op:
woensdag 20 juni 2018Periode:
Schooljaar 18-19
Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school:
Bij leesbevordering staat op College Den Hulster het stimuleren van het plezier in (zelfstandig) lezen centraal. Lezen is belangrijk. In de eerste plaats voor de literaire competenties van de leerling. Lezen vergroot de woordenschat en de technische leesvaardigheid. Daarnaast stimuleert het luisteren, concentratie en fantasie. Bovendien leert lezen je over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening.
Welke elementen vinden jullie belangrijk?:
Wij vinden het belangrijk om leerlingen zoveel mogelijk positieve leeservaring op te laten doen, aangezien dit bijdraagt aan de ontwikkeling van de leesmotivatie. Literaire competenties verwerven leerlingen naar onze mening door te praten over boeken, te leren omgaan met het brede aanbod van boeken en kennis te verwerven van de kenmerken van boeken.
Wij vinden het belangrijk om regelmatig voor te lezen, aangezien dit een belangrijke bijdrage kan leveren aan het stimuleren van lezen bij jongeren, het helpt kennis te maken met verschillende genres en de eigen smaak te bepalen.
Waar ligt de nadruk op? :
De nadruk bij de leesbevordering ligt bij ons op school op drie punten:
1. Bij het vroegtijdig signaleren van een leesprobleem en dit op een goede wijze aanpakken. Het signaleren gebeurt door middel van het afnemen van de JIJ-toetsen en de expertise van de docenten. De aanpak wordt tijdens de taallessen en lessen Nederlands gerealiseerd, dit in combinatie met eventuele andere vakken.
2.Het nadenken over een goede leesomgeving.
3.Het vrij lezen opnieuw vormgeven.
Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?:
Onze school doet mee aangezien we meer aan de leesbevordering willen doen. Op de basisschool werken leerlingen ook met de bibliotheek op school, in de brugklas zijn ze vaak nog enthousiast en lezen ze nog regelmatig. Daarna merken we een enorme dip, waardoor ook het begrijpen lezen en de woordenschat bij veel leerlingen stagneert of nog maar weinig vooruitgang boekt. De leesomgeving op school is op dit moment dermate slecht, dat we hulp van de bibliotheek nodig hebben en gebruik willen maken van de expertise van de bibliotheek om het leesbevorderingsprobleem aan te pakken. Uit de monitor is gebleken dat leerlingen in de brugklas vrij lezen nog wel leuk vinden en onze hulpvraag is hoe wij dit zo kunnen behouden en vooral kunnen stimuleren.
Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering:
- Nadenken over een goede leesomgeving
- Hulp bij het zoeken van de juiste literatuur bij een bepaalde doelgroep voor docenten en leerlingen.
- Advies voor docenten hoe ze het lezen kunnen stimuleren.
- Leerlingen eigen maken met de bibliotheek, waardoor het lezen niet alleen iets is van school, maar ook wordt doorgedragen naar de thuissituatie.
Heeft je school een taalcoördinator?:
Ja
Naam/Namen:
Julia Duijf-Martens
Werkt je school samen met de Bibliotheek?:
Ja, we doen mee met de Bibliotheek op school
Heeft je school een taalbeleidsplan?:
Ja
Leerlingen vinden lezen leuk:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | Leerlingen vinden lezen boven landelijk gemiddelde leuk. Jongens 41% (26% landelijk), meisjes 62% (47% landelijk) | Deze percentages minimaal behouden. Inspelen op enthousiasme! |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | 44% jongens soms/vaak, 67% meisjes soms | Percentages behouden en meer stimuleren om 'vaak' te lezen. |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | --- | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier:
| Opvallend resultaat | Doelen |
Leerjaar 1 | 47% van lln geeft aan dat niemand tips voor leuke boeken geeft | Bibliotheek en school meer aandacht aan besteden, minimaal 1x pm (?) een boek promoten in de klas? |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | ongeveer 66% zegt ja, maar docenten zeggen bijna allemaal dat info-vaardigheden onvoldoende zijn. | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet :
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | Erg weinig (23%-10%) en kijken niet verder als ze iets gevonden hebben | Percentage opkrikken --> meer aandacht in de les voor verwerken bronnen? |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken):
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | Schrijven wél op wat ze al weten, maar bedenken geen zoektermen | Meer aandacht voor zoeken en vinden? % up |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden :
| Opvallend resultaat | Doelen |
Leerjaar 1 | Docenten vinden zichzelf allemaal voldoende vaardig in didactisch gebruik van nieuwe media, maar leerlingen bijna allemaal onvoldoende | Hoe kan de docent dit beter overbrengen op de leerling? |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | Nee, allemaal onvoldoende | - leesomgeving aanpakken, vrij lezen opnieuw vormgeven, leesproblemen vroegtijdig signaleren |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | Ja | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Het aantal uitleningen in de bibliotheek:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leenfrequentie omhoog:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Voorlezen:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | Ja | in principe alle docenten, informatieboeken zijn ook mogelijk |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Praten over boeken:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | Ja | taaldocenten |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Regelmatig boeken introduceren:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | Ja | alle docenten (zowel romans als informatieboeken), consulent educatie |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen boeken laten introduceren:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | Ja | Alle docenten (ook interessant bij zaakvakken en praktijkvakken) |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Boekencollecties gebruiken :
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | Ja | alle vakken |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | Ja | alle docenten (zoeken en vinden) |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Klassikaal bezoek aan bibliotheek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | Ja | taaldocenten |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Boek in tas:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | Ja | taaldocenten |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Anders:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Aandacht besteden aan informatievaardigheden:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Doe Maar Dicht Maar:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Er was eens...:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Jonge Jury:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
(Kinder)boekenweek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leeskracht:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Nederland leest (junior):
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | Ja | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Poëzieweek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Read2me:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | Ja | Marna van der Velden |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
De Weddenschap:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | Ja | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Schrijversbezoek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | ja | Franca Peulen |
Leerjaar 4 | | |
Andere campagnes:
| Campagne | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Op schoolniveau:
| Wat | Door wie | Wanneer |
Saneren collectie schoolmediatheek | | | |
Actualiseren/uitbreiden collectie | | Bibliotheek | |
Wissel-/themacollecties | | Bibliotheek | |
Digitaal uitleensysteem | | Bibliotheek | |
Herinrichten mediatheek | | Bibliotheek/school | |
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek | | school | |
Cursus Lezen in het vmbo, dat werkt | | Bibliotheek | |
Ouderavond over lezen | | school/Bibliotheek | |
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteiten | | school/Bibliotheek | |
Anders: | | | |
| | | |
Evaluatie leesplan | | | |
Leesbevorderingscampagnes:
Leesbevorderingscampagnes | Wanneer | Wie |
introductie bibliotheek | aug 2018 | Inge van Hoften |
Schrijvensbezoek | sept 2018 | Franca Peulen |
3-pak activiteiten | okt 2018 | Maaike Hennissen |
leesomgeving bijhouden | hele jaar | Helen Jansen en Floor Duijs |
Monitor leesbevordering | sept 2018 | John Jansen |
Read2me | dec 2018 t/m mrt 2019 | Marna van der Velden |
Hip hop in je bieb | Nov 2018 | Julia Duijf-Martens |
| | |
| | |
Op schoolniveau:
Activiteit | Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
Coördinatie:
| Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren |
Opstellen/bijstellen leesplan | aug 2018 | Julia Duijf-Martens | |
Toezicht uitvoering leesplan | Hele jaar | Julia Duijf-Martens | |
Evaluatie leesplan | Hele Jaar | Julia Duijf-Martens | |
Invullen monitor | sept 2018 | John Jansen | |
Scholing team | | | |
Beheer mediatheek | | | |
Aanspreekpunt docenten | | | |
Coördinatie campagnes | | | |
Onze begroting:
| Kosten per klas/leerling | Totaal |
Coördinatie/scholing | | |
Boekencollectie | | |
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek | | |
Samenwerking Bibliotheek | | |
Landelijke campagnes | | |
Lokale projecten/activiteiten | | |
Overig, namelijk | | |
| | |
Totaal | | |