Leesplan Bibliotheek op school

Maak een keuze: 
I. Leesplan voor leesbevordering
Auteur: 
Julia Duijf-Martens en Tessa Geurts
Laatst opgeslagen op: 
woensdag 20 juni 2018
Periode: 
Schooljaar 18-19
Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school: 

Bij leesbevordering staat op College Den Hulster het stimuleren van het plezier in (zelfstandig) lezen centraal. Lezen is belangrijk. In de eerste plaats voor de literaire competenties van de leerling. Lezen vergroot de woordenschat en de technische leesvaardigheid. Daarnaast stimuleert het luisteren, concentratie en fantasie. Bovendien leert lezen je over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening.

Welke elementen vinden jullie belangrijk?: 

Wij vinden het belangrijk om leerlingen zoveel mogelijk positieve leeservaring op te laten doen, aangezien dit bijdraagt aan de ontwikkeling van de leesmotivatie. Literaire competenties verwerven leerlingen naar onze mening door te praten over boeken, te leren omgaan met het brede aanbod van boeken en kennis te verwerven van de kenmerken van boeken.

Wij vinden het belangrijk om regelmatig voor te lezen, aangezien dit een belangrijke bijdrage kan leveren aan het stimuleren van lezen bij jongeren, het helpt kennis te maken met verschillende genres en de eigen smaak te bepalen.

Waar ligt de nadruk op? : 
De nadruk bij de leesbevordering ligt bij ons op school op drie punten: 1. Bij het vroegtijdig signaleren van een leesprobleem en dit op een goede wijze aanpakken. Het signaleren gebeurt door middel van het afnemen van de JIJ-toetsen en de expertise van de docenten. De aanpak wordt tijdens de taallessen en lessen Nederlands gerealiseerd, dit in combinatie met eventuele andere vakken. 2.Het nadenken over een goede leesomgeving. 3.Het vrij lezen opnieuw vormgeven.
Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?: 
Onze school doet mee aangezien we meer aan de leesbevordering willen doen. Op de basisschool werken leerlingen ook met de bibliotheek op school, in de brugklas zijn ze vaak nog enthousiast en lezen ze nog regelmatig. Daarna merken we een enorme dip, waardoor ook het begrijpen lezen en de woordenschat bij veel leerlingen stagneert of nog maar weinig vooruitgang boekt. De leesomgeving op school is op dit moment dermate slecht, dat we hulp van de bibliotheek nodig hebben en gebruik willen maken van de expertise van de bibliotheek om het leesbevorderingsprobleem aan te pakken. Uit de monitor is gebleken dat leerlingen in de brugklas vrij lezen nog wel leuk vinden en onze hulpvraag is hoe wij dit zo kunnen behouden en vooral kunnen stimuleren.
Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering: 

- Nadenken over een goede leesomgeving
- Hulp bij het zoeken van de juiste literatuur bij een bepaalde doelgroep voor docenten en leerlingen.
- Advies voor docenten hoe ze het lezen kunnen stimuleren.
- Leerlingen eigen maken met de bibliotheek, waardoor het lezen niet alleen iets is van school, maar ook wordt doorgedragen naar de thuissituatie.

Heeft je school een taalcoördinator?: 
Ja
Per : 
juni 2018
Naam/Namen: 
Julia Duijf-Martens
Werkt je school samen met de Bibliotheek?: 
Ja, we doen mee met de Bibliotheek op school
Heeft je school een taalbeleidsplan?: 
Ja
Heeft je school een eigen mediatheek?: 
Ja, maar alleen voor havo/vwo
Schooljaar: 
2018 - 2019
Leerlingen vinden lezen leuk: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1Leerlingen vinden lezen boven landelijk gemiddelde leuk. Jongens 41% (26% landelijk), meisjes 62% (47% landelijk)Deze percentages minimaal behouden. Inspelen op enthousiasme!
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 144% jongens soms/vaak, 67% meisjes somsPercentages behouden en meer stimuleren om 'vaak' te lezen.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1---
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1----
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1---
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier: 
Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 147% van lln geeft aan dat niemand tips voor leuke boeken geeftBibliotheek en school meer aandacht aan besteden, minimaal 1x pm (?) een boek promoten in de klas?
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1ongeveer 66% zegt ja, maar docenten zeggen bijna allemaal dat info-vaardigheden onvoldoende zijn.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet : 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1Erg weinig (23%-10%) en kijken niet verder als ze iets gevonden hebbenPercentage opkrikken --> meer aandacht in de les voor verwerken bronnen?
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken): 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1Schrijven wél op wat ze al weten, maar bedenken geen zoektermenMeer aandacht voor zoeken en vinden? % up
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden : 
Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 1Docenten vinden zichzelf allemaal voldoende vaardig in didactisch gebruik van nieuwe media, maar leerlingen bijna allemaal onvoldoendeHoe kan de docent dit beter overbrengen op de leerling?
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1Nee, allemaal onvoldoende- leesomgeving aanpakken, vrij lezen opnieuw vormgeven, leesproblemen vroegtijdig signaleren
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1Nee
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1Ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Het aantal uitleningen in de bibliotheek: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leenfrequentie omhoog: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Voorlezen: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jain principe alle docenten, informatieboeken zijn ook mogelijk
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Praten over boeken: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jataaldocenten
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Regelmatig boeken introduceren: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jaalle docenten (zowel romans als informatieboeken), consulent educatie
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen boeken laten introduceren: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1JaAlle docenten (ook interessant bij zaakvakken en praktijkvakken)
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Boekencollecties gebruiken : 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jaalle vakken
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jaalle docenten (zoeken en vinden)
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Klassikaal bezoek aan bibliotheek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jataaldocenten
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Boek in tas: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1Jataaldocenten
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Anders: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Aandacht besteden aan informatievaardigheden: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Doe Maar Dicht Maar: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Er was eens...: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Jonge Jury: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
(Kinder)boekenweek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leeskracht: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Nederland leest (junior): 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2Ja
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Poëzieweek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Read2me: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1JaMarna van der Velden
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
De Weddenschap: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1Ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Schrijversbezoek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3jaFranca Peulen
Leerjaar 4
Andere campagnes: 
CampagneDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Op schoolniveau: 
WatDoor wieWanneer
Saneren collectie schoolmediatheek
Actualiseren/uitbreiden collectieBibliotheek
Wissel-/themacollectiesBibliotheek
Digitaal uitleensysteemBibliotheek
Herinrichten mediatheekBibliotheek/school
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheekschool
Cursus Lezen in het vmbo, dat werktBibliotheek
Ouderavond over lezenschool/Bibliotheek
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteitenschool/Bibliotheek
Anders:
Evaluatie leesplan
Leesbevorderingscampagnes: 
LeesbevorderingscampagnesWanneerWie
introductie bibliotheek aug 2018Inge van Hoften
Schrijvensbezoek sept 2018Franca Peulen
3-pak activiteitenokt 2018Maaike Hennissen
leesomgeving bijhoudenhele jaarHelen Jansen en Floor Duijs
Monitor leesbevorderingsept 2018John Jansen
Read2me dec 2018 t/m mrt 2019Marna van der Velden
Hip hop in je biebNov 2018Julia Duijf-Martens
Op schoolniveau: 
ActiviteitWanneerWieHoeveel taakuren
Coördinatie: 
Wanneer WieHoeveel taakuren
Opstellen/bijstellen leesplanaug 2018Julia Duijf-Martens
Toezicht uitvoering leesplanHele jaarJulia Duijf-Martens
Evaluatie leesplanHele JaarJulia Duijf-Martens
Invullen monitorsept 2018John Jansen
Scholing team
Beheer mediatheek
Aanspreekpunt docenten
Coördinatie campagnes
Onze begroting: 
Kosten per klas/leerlingTotaal
Coördinatie/scholing
Boekencollectie
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek
Samenwerking Bibliotheek
Landelijke campagnes
Lokale projecten/activiteiten
Overig, namelijk
Totaal