Leesplan Bibliotheek op school

Algemeen

Logo school

Auteur

Gerdien Kluvers en Ellen Niewold

Maak een keuze

I. Leesplan voor leesbevordering

Laatst opgeslagen op

vrijdag 12 januari 2018

Meerjarenplan

Periode

2018-2022

Visie

Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school

Goed leren lezen is belangrijk binnen onze maatschappij. Wanneer je het technisch en begrijpend lezen beheerst kun je meer kennis opdoen, je verder ontwikkelen en je beter redden in de samenleving. Leesplezier is de basis voor het leren lezen. Als leerlingen plezier hebben in lezen, lezen ze meer en gaan ze ook weer beter lezen en meer teksten begrijpen.
Daarom is de visie om, in samenwerking met de bibliotheek, de leesbevordering schoolbreed vorm te geven, om daarmee de leestijd en het plezier in lezen bij de leerlingen te verhogen.

Welke elementen vinden jullie belangrijk?

Leesplezier, leesfrequentie en leesmotivatie.

Waar ligt de nadruk op?

Op leesplezier, want hoe leuker leerlingen lezen gaan vinden, hoe meer ze gaan lezen. Daarmee vergroten zij hun woordenschat en gaat hun leesvaardigheid vooruit.

Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?

Door de samenwerking met de bibliotheek kunnen we aansluiten bij activiteiten die leesbevordering vergroot. Daarnaast maken we gebruik van de expertise van de bibliotheek en de Rijnbrinkgroep.

Algemene doelen

Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering

- Verbeteren taalvaardigheid leerlingen.
- Realiseren schoolbrede aanpak leesgedrag en leescultuur.
- Bevorderen motivatie tot lezen.
- Vergroten woordenschat.
- Toename gebruik en bekendheid van mediatheek(collectie).

Stand van zaken

Per

januari 2018

Heeft je school een taalcoördinator?

Ja

Naam/Namen

Gerdien Kluvers

Werkt je school samen met de Bibliotheek?

Ja, we doen mee met de Bibliotheek op school

Heeft je school een taalbeleidsplan?

Ja

Heeft je school een eigen mediatheek?

Ja, voor de hele school

De mediatheekcollectie

bevat aanbod voor alle leerjaren en niveaus

Heeft de mediatheek eigen budget?

Ja, voor personeel en materialen

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Heeft je school een leerlijn informatievaardigheden?

Nee

Heeft je school een plan voor mediawijsheid en/of 21e-eeuwse vaardigheden?

Nee

Is er iemand op school verantwoordelijkheid voor en coördinatie over informatievaardigheden en mediawijsheid?

Nee

Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?

Nee

Jaarplan

Onze bevindingen en doelen

Schooljaar

Nog niet ingevuld

Leerlingen

Leerlingen vinden lezen leuk

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier

Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken)

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden

Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Docenten

Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Bibliotheek

Het aantal uitleningen in de bibliotheek

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leenfrequentie omhoog

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Ons activiteitenplan: dit gaan we doen om onze doelen te realiseren

In de klas

Voorlezen

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Praten over boeken

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Regelmatig boeken introduceren

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen boeken laten introduceren

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Boekencollecties gebruiken

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Klassikaal bezoek aan bibliotheek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Boek in tas

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Anders

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Aandacht besteden aan informatievaardigheden

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leesbevorderingscampagnes

Doe Maar Dicht Maar

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Er was eens...

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Jonge Jury

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

(Kinder)boekenweek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leeskracht

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Nederland leest (junior)

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Poëzieweek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Read2me

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

De Weddenschap

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Schrijversbezoek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Andere campagnes

CampagneDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Op schoolniveau

Op schoolniveau

WatDoor wieWanneer
Saneren collectie schoolmediatheek
Actualiseren/uitbreiden collectie
Wissel-/themacollecties
Digitaal uitleensysteem
Herinrichten mediatheek
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek
Cursus Lezen in het vmbo, dat werkt
Ouderavond over lezen
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteiten
Anders:
Evaluatie leesplan

Te doen

Leesbevorderingscampagnes

LeesbevorderingscampagnesWanneerWie

Op schoolniveau

ActiviteitWanneerWieHoeveel taakuren

Coördinatie

Wanneer WieHoeveel taakuren
Opstellen/bijstellen leesplan
Toezicht uitvoering leesplan
Evaluatie leesplan
Invullen monitor
Scholing team
Beheer mediatheek
Aanspreekpunt docenten
Coördinatie campagnes

Begroting

Onze begroting

Kosten per klas/leerlingTotaal
Coördinatie/scholing
Boekencollectie
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek
Samenwerking Bibliotheek
Landelijke campagnes
Lokale projecten/activiteiten
Overig, namelijk
Totaal