Leesplan Bibliotheek op school
Algemeen
Logo school
Auteur
Maak een keuze
Laatst opgeslagen op
Meerjarenplan
Periode
Visie
Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school
Goed leren lezen is belangrijk binnen onze maatschappij. Wanneer je het technisch en begrijpend lezen beheerst kun je meer kennis opdoen, je verder ontwikkelen en je beter redden in de samenleving. Leesplezier is de basis voor het leren lezen. Als leerlingen plezier hebben in lezen, lezen ze meer en gaan ze ook weer beter lezen en meer teksten begrijpen.
Daarom is de visie om, in samenwerking met de bibliotheek, de leesbevordering schoolbreed vorm te geven, om daarmee de leestijd en het plezier in lezen bij de leerlingen te verhogen.
Welke elementen vinden jullie belangrijk?
Leesplezier, leesfrequentie en leesmotivatie.
Waar ligt de nadruk op?
Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?
Algemene doelen
Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering
- Verbeteren taalvaardigheid leerlingen.
- Realiseren schoolbrede aanpak leesgedrag en leescultuur.
- Bevorderen motivatie tot lezen.
- Vergroten woordenschat.
- Toename gebruik en bekendheid van mediatheek(collectie).
Stand van zaken
Per
Heeft je school een taalcoördinator?
Naam/Namen
Werkt je school samen met de Bibliotheek?
Heeft je school een taalbeleidsplan?
Heeft je school een eigen mediatheek?
De mediatheekcollectie
Heeft de mediatheek eigen budget?
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Heeft je school een leerlijn informatievaardigheden?
Heeft je school een plan voor mediawijsheid en/of 21e-eeuwse vaardigheden?
Is er iemand op school verantwoordelijkheid voor en coördinatie over informatievaardigheden en mediawijsheid?
Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?
Jaarplan
Onze bevindingen en doelen
Schooljaar
Leerlingen
Leerlingen vinden lezen leuk
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier
Opvallend resultaat | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken)
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden
Opvallend resultaat | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Docenten
Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Bibliotheek
Het aantal uitleningen in de bibliotheek
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leenfrequentie omhoog
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Ons activiteitenplan: dit gaan we doen om onze doelen te realiseren
In de klas
Voorlezen
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Praten over boeken
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Regelmatig boeken introduceren
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen boeken laten introduceren
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Boekencollecties gebruiken
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Klassikaal bezoek aan bibliotheek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Boek in tas
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Anders
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Aandacht besteden aan informatievaardigheden
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leesbevorderingscampagnes
Doe Maar Dicht Maar
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Er was eens...
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Jonge Jury
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
(Kinder)boekenweek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leeskracht
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Nederland leest (junior)
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Poëzieweek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Read2me
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
De Weddenschap
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Schrijversbezoek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere campagnes
Campagne | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Op schoolniveau
Op schoolniveau
Wat | Door wie | Wanneer | |
---|---|---|---|
Saneren collectie schoolmediatheek | |||
Actualiseren/uitbreiden collectie | |||
Wissel-/themacollecties | |||
Digitaal uitleensysteem | |||
Herinrichten mediatheek | |||
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek | |||
Cursus Lezen in het vmbo, dat werkt | |||
Ouderavond over lezen | |||
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteiten | |||
Anders: | |||
Evaluatie leesplan |
Te doen
Leesbevorderingscampagnes
Leesbevorderingscampagnes | Wanneer | Wie |
---|---|---|
Op schoolniveau
Activiteit | Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren |
---|---|---|---|
Coördinatie
Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren | |
---|---|---|---|
Opstellen/bijstellen leesplan | |||
Toezicht uitvoering leesplan | |||
Evaluatie leesplan | |||
Invullen monitor | |||
Scholing team | |||
Beheer mediatheek | |||
Aanspreekpunt docenten | |||
Coördinatie campagnes |
Begroting
Onze begroting
Kosten per klas/leerling | Totaal | |
---|---|---|
Coördinatie/scholing | ||
Boekencollectie | ||
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek | ||
Samenwerking Bibliotheek | ||
Landelijke campagnes | ||
Lokale projecten/activiteiten | ||
Overig, namelijk | ||
Totaal |