Leesplan Bibliotheek op school

Maak een keuze: 
I. Leesplan voor leesbevordering
Auteur: 
Gerdien Kluvers en Ellen Niewold
Laatst opgeslagen op: 
vrijdag 12 januari 2018
Periode: 
2018-2022
Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school: 

Goed leren lezen is belangrijk binnen onze maatschappij. Wanneer je het technisch en begrijpend lezen beheerst kun je meer kennis opdoen, je verder ontwikkelen en je beter redden in de samenleving. Leesplezier is de basis voor het leren lezen. Als leerlingen plezier hebben in lezen, lezen ze meer en gaan ze ook weer beter lezen en meer teksten begrijpen.
Daarom is de visie om, in samenwerking met de bibliotheek, de leesbevordering schoolbreed vorm te geven, om daarmee de leestijd en het plezier in lezen bij de leerlingen te verhogen.

Welke elementen vinden jullie belangrijk?: 

Leesplezier, leesfrequentie en leesmotivatie.

Waar ligt de nadruk op? : 
Op leesplezier, want hoe leuker leerlingen lezen gaan vinden, hoe meer ze gaan lezen. Daarmee vergroten zij hun woordenschat en gaat hun leesvaardigheid vooruit.
Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?: 
Door de samenwerking met de bibliotheek kunnen we aansluiten bij activiteiten die leesbevordering vergroot. Daarnaast maken we gebruik van de expertise van de bibliotheek en de Rijnbrinkgroep.
Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering: 

- Verbeteren taalvaardigheid leerlingen.
- Realiseren schoolbrede aanpak leesgedrag en leescultuur.
- Bevorderen motivatie tot lezen.
- Vergroten woordenschat.
- Toename gebruik en bekendheid van mediatheek(collectie).

Heeft je school een taalcoördinator?: 
Ja
Per : 
januari 2018
Naam/Namen: 
Gerdien Kluvers
Werkt je school samen met de Bibliotheek?: 
Ja, we doen mee met de Bibliotheek op school
Heeft je school een taalbeleidsplan?: 
Ja
Heeft je school een eigen mediatheek?: 
Ja, voor de hele school
De mediatheekcollectie : 
bevat aanbod voor alle leerjaren en niveaus
Heeft de mediatheek eigen budget?: 
Ja, voor personeel en materialen
Heeft je school een leerlijn informatievaardigheden?: 
Nee
Heeft je school een plan voor mediawijsheid en/of 21e-eeuwse vaardigheden?: 
Nee
Is er iemand op school verantwoordelijkheid voor en coördinatie over informatievaardigheden en mediawijsheid?: 
Nee
Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?: 
Nee
Leerlingen vinden lezen leuk: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier: 
Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet : 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken): 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden : 
Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Het aantal uitleningen in de bibliotheek: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leenfrequentie omhoog: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Voorlezen: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Praten over boeken: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Regelmatig boeken introduceren: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen boeken laten introduceren: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Boekencollecties gebruiken : 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Klassikaal bezoek aan bibliotheek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Boek in tas: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Anders: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Aandacht besteden aan informatievaardigheden: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Doe Maar Dicht Maar: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Er was eens...: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Jonge Jury: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
(Kinder)boekenweek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leeskracht: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Nederland leest (junior): 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Poëzieweek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Read2me: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
De Weddenschap: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Schrijversbezoek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Andere campagnes: 
CampagneDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Op schoolniveau: 
WatDoor wieWanneer
Saneren collectie schoolmediatheek
Actualiseren/uitbreiden collectie
Wissel-/themacollecties
Digitaal uitleensysteem
Herinrichten mediatheek
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek
Cursus Lezen in het vmbo, dat werkt
Ouderavond over lezen
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteiten
Anders:
Evaluatie leesplan
Leesbevorderingscampagnes: 
LeesbevorderingscampagnesWanneerWie
Op schoolniveau: 
ActiviteitWanneerWieHoeveel taakuren
Coördinatie: 
Wanneer WieHoeveel taakuren
Opstellen/bijstellen leesplan
Toezicht uitvoering leesplan
Evaluatie leesplan
Invullen monitor
Scholing team
Beheer mediatheek
Aanspreekpunt docenten
Coördinatie campagnes
Onze begroting: 
Kosten per klas/leerlingTotaal
Coördinatie/scholing
Boekencollectie
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek
Samenwerking Bibliotheek
Landelijke campagnes
Lokale projecten/activiteiten
Overig, namelijk
Totaal