Maak een keuze:
I. Leesplan voor leesbevordering
Auteur:
Gerdien Kluvers en Ellen Niewold
Logo school:
Laatst opgeslagen op:
vrijdag 12 januari 2018Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school:
Goed leren lezen is belangrijk binnen onze maatschappij. Wanneer je het technisch en begrijpend lezen beheerst kun je meer kennis opdoen, je verder ontwikkelen en je beter redden in de samenleving. Leesplezier is de basis voor het leren lezen. Als leerlingen plezier hebben in lezen, lezen ze meer en gaan ze ook weer beter lezen en meer teksten begrijpen.
Daarom is de visie om, in samenwerking met de bibliotheek, de leesbevordering schoolbreed vorm te geven, om daarmee de leestijd en het plezier in lezen bij de leerlingen te verhogen.
Welke elementen vinden jullie belangrijk?:
Leesplezier, leesfrequentie en leesmotivatie.
Waar ligt de nadruk op? :
Op leesplezier, want hoe leuker leerlingen lezen gaan vinden, hoe meer ze gaan lezen. Daarmee vergroten zij hun woordenschat en gaat hun leesvaardigheid vooruit.
Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?:
Door de samenwerking met de bibliotheek kunnen we aansluiten bij activiteiten die leesbevordering vergroot. Daarnaast maken we gebruik van de expertise van de bibliotheek en de Rijnbrinkgroep.
Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering:
- Verbeteren taalvaardigheid leerlingen.
- Realiseren schoolbrede aanpak leesgedrag en leescultuur.
- Bevorderen motivatie tot lezen.
- Vergroten woordenschat.
- Toename gebruik en bekendheid van mediatheek(collectie).
Heeft je school een taalcoördinator?:
Ja
Naam/Namen:
Gerdien Kluvers
Werkt je school samen met de Bibliotheek?:
Ja, we doen mee met de Bibliotheek op school
Heeft je school een taalbeleidsplan?:
Ja
Heeft je school een leerlijn informatievaardigheden?:
Nee
Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?:
Nee
Leerlingen vinden lezen leuk:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier:
| Opvallend resultaat | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet :
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken):
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden :
| Opvallend resultaat | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Het aantal uitleningen in de bibliotheek:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leenfrequentie omhoog:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten:
| Bevindingen | Doelen |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Voorlezen:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Praten over boeken:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Regelmatig boeken introduceren:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen boeken laten introduceren:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Boekencollecties gebruiken :
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Klassikaal bezoek aan bibliotheek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Boek in tas:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Anders:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Aandacht besteden aan informatievaardigheden:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Doe Maar Dicht Maar:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Er was eens...:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Jonge Jury:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
(Kinder)boekenweek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Leeskracht:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Nederland leest (junior):
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Poëzieweek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Read2me:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
De Weddenschap:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Schrijversbezoek:
| Is passend | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Andere campagnes:
| Campagne | Door wie |
Leerjaar 1 | | |
Leerjaar 2 | | |
Leerjaar 3 | | |
Leerjaar 4 | | |
Op schoolniveau:
| Wat | Door wie | Wanneer |
Saneren collectie schoolmediatheek | | | |
Actualiseren/uitbreiden collectie | | | |
Wissel-/themacollecties | | | |
Digitaal uitleensysteem | | | |
Herinrichten mediatheek | | | |
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek | | | |
Cursus Lezen in het vmbo, dat werkt | | | |
Ouderavond over lezen | | | |
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteiten | | | |
Anders: | | | |
| | | |
Evaluatie leesplan | | | |
Leesbevorderingscampagnes:
Leesbevorderingscampagnes | Wanneer | Wie |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Op schoolniveau:
Activiteit | Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
Coördinatie:
| Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren |
Opstellen/bijstellen leesplan | | | |
Toezicht uitvoering leesplan | | | |
Evaluatie leesplan | | | |
Invullen monitor | | | |
Scholing team | | | |
Beheer mediatheek | | | |
Aanspreekpunt docenten | | | |
Coördinatie campagnes | | | |
Onze begroting:
| Kosten per klas/leerling | Totaal |
Coördinatie/scholing | | |
Boekencollectie | | |
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek | | |
Samenwerking Bibliotheek | | |
Landelijke campagnes | | |
Lokale projecten/activiteiten | | |
Overig, namelijk | | |
| | |
Totaal | | |