Leesplan Bibliotheek op school
Algemeen
Auteur
Peter, Sophie, Tessa
Maak een keuze
I. Leesplan voor leesbevordering
Laatst opgeslagen op
Nog niet ingevuld
Meerjarenplan
Periode
2017-2019
Visie
Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school
Terugdringen laaggeletterdheid door vergroten van woordenschat en leesvaardigheid en verbeteren van technisch lezen.
Daarnaast vergroten van empathisch vermogen en wereldbeeld.
Stimuleren van leesplezier is hier een belangrijk middel in.
Welke elementen vinden jullie belangrijk?
Leesplezier en leesmotivatie
Waar ligt de nadruk op?
Leesplezier
Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?
DBos kan bijdragen aan de doelstellingen hierboven beschreven.
Algemene doelen
Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering
Zie vraag 1
Stand van zaken
Per
15-11-2017
Heeft je school een taalcoördinator?
Ja
Naam/Namen
Peter Houben
Werkt je school samen met de Bibliotheek?
Ja, we doen mee met de Bibliotheek op school
Heeft je school een taalbeleidsplan?
Ja
Heeft je school een eigen mediatheek?
Ja, voor de hele school
De mediatheekcollectie
is voor alle leerlingen toegankelijk
Heeft de mediatheek eigen budget?
Nee
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Heeft je school een leerlijn informatievaardigheden?
Nee
Heeft je school een plan voor mediawijsheid en/of 21e-eeuwse vaardigheden?
Nee
Is er iemand op school verantwoordelijkheid voor en coördinatie over informatievaardigheden en mediawijsheid?
Nee
Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?
Ja
Jaarplan
Onze bevindingen en doelen
Schooljaar
2017-2018
Leerlingen
Leerlingen vinden lezen leuk
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ongeveer 56% leest niet of niet graag | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ongeveer 41% leest nooit tot enkele keren per jaar een boek | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 22% is het hier niet mee eens. Ongeveer 10% komt nooit in de mediatheek. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 25% is het hier niet mee eens. 8% komt nooit in de mediatheek. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 57% is het hiermee eens. Dit is zeer opmerkelijk aangezien de mediatheek geen leesboeken heeft. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier
Opvallend resultaat | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 98% van de leerlingen praat thuis soms of nooit over boeken (52% nooit) | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ongeveer 60% zegt meestal of altijd de info te vinden die ze zoeken. 40% lukt dit zelden of nooit. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ongeveer 90% doet dit zelden of nooit. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken)
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 45 tot 80% doet dit zelden of nooit. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden
Opvallend resultaat | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Leerlingen vragen zelden om hulp als ze info niet kunnen vinden. Ze gebruiken zelden boeken om iets op te zoeken en als ze via internet zoeken weten ze niet goed hoe ze dit moeten doen. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Docenten
Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 94% is het hier niet mee eens. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 89% is het hier niet mee eens | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 72% is het hiermee eens | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Bibliotheek
Het aantal uitleningen in de bibliotheek
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Kunnen wij niet concreet uit systeem halen. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leenfrequentie omhoog
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Ons activiteitenplan: dit gaan we doen om onze doelen te realiseren
In de klas
Voorlezen
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Praten over boeken
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Regelmatig boeken introduceren
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen boeken laten introduceren
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Boekencollecties gebruiken
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja, via bibliotheek | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Klassikaal bezoek aan bibliotheek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja, ieder jaar, begin van schooljaar | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Boek in tas
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Anders
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Wij werken ook aan informatievaardigheden
Aandacht besteden aan informatievaardigheden
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | school en bieb |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leesbevorderingscampagnes
Doe Maar Dicht Maar
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | nee | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Er was eens...
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | nee | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Jonge Jury
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | nee | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
(Kinder)boekenweek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | nee | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leeskracht
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Nederland leest (junior)
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Poëzieweek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Read2me
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
De Weddenschap
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Schrijversbezoek
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere campagnes
Campagne | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Op schoolniveau
Op schoolniveau
Wat | Door wie | Wanneer | |
---|---|---|---|
Saneren collectie schoolmediatheek | |||
Actualiseren/uitbreiden collectie | bieb | ||
Wissel-/themacollecties | bieb | ||
Digitaal uitleensysteem | |||
Herinrichten mediatheek | |||
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek | |||
Cursus Lezen in het vmbo, dat werkt | bieb | ||
Ouderavond over lezen | school en bieb | ||
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteiten | school en bieb | ||
Anders: | |||
Evaluatie leesplan |
Te doen
Leesbevorderingscampagnes
Leesbevorderingscampagnes | Wanneer | Wie |
---|---|---|
Read2Me | dec/jan 2018/2019 | |
Op schoolniveau
Activiteit | Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren |
---|---|---|---|
Leescafé | voorjaar | Bert Stoot en Sophie | |
Auteursbezoek | ntb | ||
Coördinatie
Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren | |
---|---|---|---|
Opstellen/bijstellen leesplan | dec/jan 17/18 | school/bieb | |
Toezicht uitvoering leesplan | |||
Evaluatie leesplan | juni 2018 | ||
Invullen monitor | jan 2018 | school | |
Scholing team | sept/nov 2017 | ||
Beheer mediatheek | Hannie | ||
Aanspreekpunt docenten | Peter/Sophie/Tessa | ||
Coördinatie campagnes | Tessa |
Begroting
Onze begroting
Kosten per klas/leerling | Totaal | |
---|---|---|
Coördinatie/scholing | ||
Boekencollectie | ||
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek | ||
Samenwerking Bibliotheek | ||
Landelijke campagnes | ||
Lokale projecten/activiteiten | ||
Overig, namelijk | ||
Totaal |