Leesplan Bibliotheek op school

Algemeen

Auteur

Peter, Sophie, Tessa

Maak een keuze

I. Leesplan voor leesbevordering

Laatst opgeslagen op

Nog niet ingevuld

Meerjarenplan

Periode

2017-2019

Visie

Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school

Terugdringen laaggeletterdheid door vergroten van woordenschat en leesvaardigheid en verbeteren van technisch lezen.
Daarnaast vergroten van empathisch vermogen en wereldbeeld.
Stimuleren van leesplezier is hier een belangrijk middel in.

Welke elementen vinden jullie belangrijk?

Leesplezier en leesmotivatie

Waar ligt de nadruk op?

Leesplezier

Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?

DBos kan bijdragen aan de doelstellingen hierboven beschreven.

Algemene doelen

Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering

Zie vraag 1

Stand van zaken

Per

15-11-2017

Heeft je school een taalcoördinator?

Ja

Naam/Namen

Peter Houben

Werkt je school samen met de Bibliotheek?

Ja, we doen mee met de Bibliotheek op school

Heeft je school een taalbeleidsplan?

Ja

Heeft je school een eigen mediatheek?

Ja, voor de hele school

De mediatheekcollectie

is voor alle leerlingen toegankelijk

Heeft de mediatheek eigen budget?

Nee

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Heeft je school een leerlijn informatievaardigheden?

Nee

Heeft je school een plan voor mediawijsheid en/of 21e-eeuwse vaardigheden?

Nee

Is er iemand op school verantwoordelijkheid voor en coördinatie over informatievaardigheden en mediawijsheid?

Nee

Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?

Ja

Jaarplan

Onze bevindingen en doelen

Schooljaar

2017-2018

Leerlingen

Leerlingen vinden lezen leuk

BevindingenDoelen
Leerjaar 1ongeveer 56% leest niet of niet graag
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek

BevindingenDoelen
Leerjaar 1Ongeveer 41% leest nooit tot enkele keren per jaar een boek
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden

BevindingenDoelen
Leerjaar 122% is het hier niet mee eens. Ongeveer 10% komt nooit in de mediatheek.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk

BevindingenDoelen
Leerjaar 125% is het hier niet mee eens. 8% komt nooit in de mediatheek.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend

BevindingenDoelen
Leerjaar 157% is het hiermee eens. Dit is zeer opmerkelijk aangezien de mediatheek geen leesboeken heeft.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier

Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 198% van de leerlingen praat thuis soms of nooit over boeken (52% nooit)
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken

BevindingenDoelen
Leerjaar 1Ongeveer 60% zegt meestal of altijd de info te vinden die ze zoeken. 40% lukt dit zelden of nooit.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet

BevindingenDoelen
Leerjaar 1Ongeveer 90% doet dit zelden of nooit.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken)

BevindingenDoelen
Leerjaar 145 tot 80% doet dit zelden of nooit.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden

Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 1Leerlingen vragen zelden om hulp als ze info niet kunnen vinden. Ze gebruiken zelden boeken om iets op te zoeken en als ze via internet zoeken weten ze niet goed hoe ze dit moeten doen.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Docenten

Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende

BevindingenDoelen
Leerjaar 194% is het hier niet mee eens.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig

BevindingenDoelen
Leerjaar 189% is het hier niet mee eens
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media

BevindingenDoelen
Leerjaar 172% is het hiermee eens
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Bibliotheek

Het aantal uitleningen in de bibliotheek

BevindingenDoelen
Leerjaar 1Kunnen wij niet concreet uit systeem halen.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leenfrequentie omhoog

BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten

BevindingenDoelen
Leerjaar 1Ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Ons activiteitenplan: dit gaan we doen om onze doelen te realiseren

In de klas

Voorlezen

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Praten over boeken

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Regelmatig boeken introduceren

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen boeken laten introduceren

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Boekencollecties gebruiken

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja, via bibliotheek
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Klassikaal bezoek aan bibliotheek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja, ieder jaar, begin van schooljaar
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Boek in tas

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Anders

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Wij werken ook aan informatievaardigheden

Aandacht besteden aan informatievaardigheden

Is passendDoor wie
Leerjaar 1jaschool en bieb
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leesbevorderingscampagnes

Doe Maar Dicht Maar

Is passendDoor wie
Leerjaar 1nee
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Er was eens...

Is passendDoor wie
Leerjaar 1nee
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Jonge Jury

Is passendDoor wie
Leerjaar 1nee
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

(Kinder)boekenweek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1nee
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Leeskracht

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Nederland leest (junior)

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Poëzieweek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Read2me

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

De Weddenschap

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Schrijversbezoek

Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Andere campagnes

CampagneDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4

Op schoolniveau

Op schoolniveau

WatDoor wieWanneer
Saneren collectie schoolmediatheek
Actualiseren/uitbreiden collectiebieb
Wissel-/themacollectiesbieb
Digitaal uitleensysteem
Herinrichten mediatheek
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek
Cursus Lezen in het vmbo, dat werktbieb
Ouderavond over lezenschool en bieb
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteitenschool en bieb
Anders:
Evaluatie leesplan

Te doen

Leesbevorderingscampagnes

LeesbevorderingscampagnesWanneerWie
Read2Medec/jan 2018/2019

Op schoolniveau

ActiviteitWanneerWieHoeveel taakuren
LeescafévoorjaarBert Stoot en Sophie
Auteursbezoekntb

Coördinatie

Wanneer WieHoeveel taakuren
Opstellen/bijstellen leesplandec/jan 17/18school/bieb
Toezicht uitvoering leesplan
Evaluatie leesplanjuni 2018
Invullen monitorjan 2018school
Scholing teamsept/nov 2017
Beheer mediatheekHannie
Aanspreekpunt docentenPeter/Sophie/Tessa
Coördinatie campagnesTessa

Begroting

Onze begroting

Kosten per klas/leerlingTotaal
Coördinatie/scholing
Boekencollectie
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek
Samenwerking Bibliotheek
Landelijke campagnes
Lokale projecten/activiteiten
Overig, namelijk
Totaal