Leesplan Bibliotheek op school

Maak een keuze: 
I. Leesplan voor leesbevordering
Auteur: 
Peter, Sophie, Tessa
Periode: 
2017-2019
Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school: 

Terugdringen laaggeletterdheid door vergroten van woordenschat en leesvaardigheid en verbeteren van technisch lezen.
Daarnaast vergroten van empathisch vermogen en wereldbeeld.
Stimuleren van leesplezier is hier een belangrijk middel in.

Welke elementen vinden jullie belangrijk?: 

Leesplezier en leesmotivatie

Waar ligt de nadruk op? : 
Leesplezier
Waarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?: 
DBos kan bijdragen aan de doelstellingen hierboven beschreven.
Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering: 

Zie vraag 1

Heeft je school een taalcoördinator?: 
Ja
Per : 
15-11-2017
Naam/Namen: 
Peter Houben
Werkt je school samen met de Bibliotheek?: 
Ja, we doen mee met de Bibliotheek op school
Heeft je school een taalbeleidsplan?: 
Ja
Heeft je school een eigen mediatheek?: 
Ja, voor de hele school
De mediatheekcollectie : 
is voor alle leerlingen toegankelijk
Heeft de mediatheek eigen budget?: 
Nee
Heeft je school een leerlijn informatievaardigheden?: 
Nee
Heeft je school een plan voor mediawijsheid en/of 21e-eeuwse vaardigheden?: 
Nee
Is er iemand op school verantwoordelijkheid voor en coördinatie over informatievaardigheden en mediawijsheid?: 
Nee
Zijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?: 
Ja
Schooljaar: 
2017-2018
Leerlingen vinden lezen leuk: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1ongeveer 56% leest niet of niet graag
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1Ongeveer 41% leest nooit tot enkele keren per jaar een boek
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 122% is het hier niet mee eens. Ongeveer 10% komt nooit in de mediatheek.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 125% is het hier niet mee eens. 8% komt nooit in de mediatheek.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 157% is het hiermee eens. Dit is zeer opmerkelijk aangezien de mediatheek geen leesboeken heeft.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier: 
Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 198% van de leerlingen praat thuis soms of nooit over boeken (52% nooit)
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1Ongeveer 60% zegt meestal of altijd de info te vinden die ze zoeken. 40% lukt dit zelden of nooit.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet : 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1Ongeveer 90% doet dit zelden of nooit.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken): 
BevindingenDoelen
Leerjaar 145 tot 80% doet dit zelden of nooit.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden : 
Opvallend resultaatDoelen
Leerjaar 1Leerlingen vragen zelden om hulp als ze info niet kunnen vinden. Ze gebruiken zelden boeken om iets op te zoeken en als ze via internet zoeken weten ze niet goed hoe ze dit moeten doen.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 194% is het hier niet mee eens.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 189% is het hier niet mee eens
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 172% is het hiermee eens
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Het aantal uitleningen in de bibliotheek: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1Kunnen wij niet concreet uit systeem halen.
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leenfrequentie omhoog: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten: 
BevindingenDoelen
Leerjaar 1Ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Voorlezen: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Praten over boeken: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Regelmatig boeken introduceren: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen boeken laten introduceren: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Boekencollecties gebruiken : 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja, via bibliotheek
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Klassikaal bezoek aan bibliotheek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja, ieder jaar, begin van schooljaar
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Boek in tas: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Anders: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Aandacht besteden aan informatievaardigheden: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1jaschool en bieb
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Doe Maar Dicht Maar: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1nee
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Er was eens...: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1nee
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Jonge Jury: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1nee
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
(Kinder)boekenweek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1nee
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leeskracht: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Nederland leest (junior): 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Poëzieweek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Read2me: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
De Weddenschap: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Schrijversbezoek: 
Is passendDoor wie
Leerjaar 1ja
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Andere campagnes: 
CampagneDoor wie
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Op schoolniveau: 
WatDoor wieWanneer
Saneren collectie schoolmediatheek
Actualiseren/uitbreiden collectiebieb
Wissel-/themacollectiesbieb
Digitaal uitleensysteem
Herinrichten mediatheek
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek
Cursus Lezen in het vmbo, dat werktbieb
Ouderavond over lezenschool en bieb
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteitenschool en bieb
Anders:
Evaluatie leesplan
Leesbevorderingscampagnes: 
LeesbevorderingscampagnesWanneerWie
Read2Medec/jan 2018/2019
Op schoolniveau: 
ActiviteitWanneerWieHoeveel taakuren
LeescafévoorjaarBert Stoot en Sophie
Auteursbezoekntb
Coördinatie: 
Wanneer WieHoeveel taakuren
Opstellen/bijstellen leesplandec/jan 17/18school/bieb
Toezicht uitvoering leesplan
Evaluatie leesplanjuni 2018
Invullen monitorjan 2018school
Scholing teamsept/nov 2017
Beheer mediatheekHannie
Aanspreekpunt docentenPeter/Sophie/Tessa
Coördinatie campagnesTessa
Onze begroting: 
Kosten per klas/leerlingTotaal
Coördinatie/scholing
Boekencollectie
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek
Samenwerking Bibliotheek
Landelijke campagnes
Lokale projecten/activiteiten
Overig, namelijk
Totaal