Leesplan Bibliotheek op school
Maak een keuze:
I. Leesplan voor leesbevorderingAuteur:
Peter, Sophie, TessaPeriode:
2017-2019Beschrijf het belang van leesbevordering voor jouw school:
Terugdringen laaggeletterdheid door vergroten van woordenschat en leesvaardigheid en verbeteren van technisch lezen.
Daarnaast vergroten van empathisch vermogen en wereldbeeld.
Stimuleren van leesplezier is hier een belangrijk middel in.
Welke elementen vinden jullie belangrijk?:
Leesplezier en leesmotivatie
Waar ligt de nadruk op? :
LeesplezierWaarom doet jullie school mee aan de Bibliotheek op school?:
DBos kan bijdragen aan de doelstellingen hierboven beschreven.Beschrijf hier bondig de schoolbrede doelen met betrekking tot leesbevordering:
Zie vraag 1
Heeft je school een taalcoördinator?:
JaPer :
15-11-2017Naam/Namen:
Peter HoubenWerkt je school samen met de Bibliotheek?:
Ja, we doen mee met de Bibliotheek op schoolHeeft je school een taalbeleidsplan?:
JaHeeft je school een eigen mediatheek?:
Ja, voor de hele schoolDe mediatheekcollectie :
is voor alle leerlingen toegankelijkHeeft de mediatheek eigen budget?:
NeeHeeft je school een leerlijn informatievaardigheden?:
NeeHeeft je school een plan voor mediawijsheid en/of 21e-eeuwse vaardigheden?:
NeeIs er iemand op school verantwoordelijkheid voor en coördinatie over informatievaardigheden en mediawijsheid?:
NeeZijn er voldoende laptops/pc’s om leerlingen informatievaardig te maken?:
JaSchooljaar:
2017-2018Leerlingen vinden lezen leuk:
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ongeveer 56% leest niet of niet graag | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen lezen vaak voor hun plezier in hun vrije tijd een boek:
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ongeveer 41% leest nooit tot enkele keren per jaar een boek | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen kunnen in de mediatheek makkelijk een boek vinden:
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 22% is het hier niet mee eens. Ongeveer 10% komt nooit in de mediatheek. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen vinden de mediatheek aantrekkelijk:
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 25% is het hier niet mee eens. 8% komt nooit in de mediatheek. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen vinden de leesboeken in de mediatheek aansprekend:
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 57% is het hiermee eens. Dit is zeer opmerkelijk aangezien de mediatheek geen leesboeken heeft. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere opvallende resultaten voor lezen en leesplezier:
Opvallend resultaat | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 98% van de leerlingen praat thuis soms of nooit over boeken (52% nooit) | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen kunnen zonder hulp de informatie vinden die ze zoeken:
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ongeveer 60% zegt meestal of altijd de info te vinden die ze zoeken. 40% lukt dit zelden of nooit. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen controleren zelf wie de informatie op internet heeft gezet :
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ongeveer 90% doet dit zelden of nooit. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen activeren voorkennis (opschrijven wat ze al weten, zoektermen bedenken):
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 45 tot 80% doet dit zelden of nooit. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere opvallende resultaten voor informatievaardigheden :
Opvallend resultaat | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Leerlingen vragen zelden om hulp als ze info niet kunnen vinden. Ze gebruiken zelden boeken om iets op te zoeken en als ze via internet zoeken weten ze niet goed hoe ze dit moeten doen. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Docenten vinden het leesvaardigheidsniveau van hun leerlingen voldoende:
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 94% is het hier niet mee eens. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Docenten vinden hun leerlingen voldoende informatievaardig:
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 89% is het hier niet mee eens | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Docenten vinden zichzelf voldoende vaardig in het didactisch gebruik van digitale media:
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | 72% is het hiermee eens | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Het aantal uitleningen in de bibliotheek:
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Kunnen wij niet concreet uit systeem halen. | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leenfrequentie omhoog:
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Bibliotheek biedt trainingen informatievaardigheden aan voor docenten:
Bevindingen | Doelen | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | Ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Voorlezen:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Praten over boeken:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Regelmatig boeken introduceren:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen boeken laten introduceren:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Boekencollecties gebruiken :
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja, via bibliotheek | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leerlingen regelmatig verwijzen naar de (openbare) bibliotheek:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Klassikaal bezoek aan bibliotheek:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja, ieder jaar, begin van schooljaar | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Boek in tas:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Anders:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Aandacht besteden aan informatievaardigheden:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | school en bieb |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Doe Maar Dicht Maar:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | nee | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Er was eens...:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | nee | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Jonge Jury:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | nee | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
(Kinder)boekenweek:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | nee | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Leeskracht:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Nederland leest (junior):
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Poëzieweek:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Read2me:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
De Weddenschap:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Schrijversbezoek:
Is passend | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ja | |
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Andere campagnes:
Campagne | Door wie | |
---|---|---|
Leerjaar 1 | ||
Leerjaar 2 | ||
Leerjaar 3 | ||
Leerjaar 4 |
Op schoolniveau:
Wat | Door wie | Wanneer | |
---|---|---|---|
Saneren collectie schoolmediatheek | |||
Actualiseren/uitbreiden collectie | bieb | ||
Wissel-/themacollecties | bieb | ||
Digitaal uitleensysteem | |||
Herinrichten mediatheek | |||
Verruimen toegankelijkheid en openingsuren mediatheek | |||
Cursus Lezen in het vmbo, dat werkt | bieb | ||
Ouderavond over lezen | school en bieb | ||
Acties om ouders te betrekken bij leesactiviteiten | school en bieb | ||
Anders: | |||
Evaluatie leesplan |
Leesbevorderingscampagnes:
Leesbevorderingscampagnes | Wanneer | Wie |
---|---|---|
Read2Me | dec/jan 2018/2019 | |
Op schoolniveau:
Activiteit | Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren |
---|---|---|---|
Leescafé | voorjaar | Bert Stoot en Sophie | |
Auteursbezoek | ntb | ||
Coördinatie:
Wanneer | Wie | Hoeveel taakuren | |
---|---|---|---|
Opstellen/bijstellen leesplan | dec/jan 17/18 | school/bieb | |
Toezicht uitvoering leesplan | |||
Evaluatie leesplan | juni 2018 | ||
Invullen monitor | jan 2018 | school | |
Scholing team | sept/nov 2017 | ||
Beheer mediatheek | Hannie | ||
Aanspreekpunt docenten | Peter/Sophie/Tessa | ||
Coördinatie campagnes | Tessa |
Onze begroting:
Kosten per klas/leerling | Totaal | |
---|---|---|
Coördinatie/scholing | ||
Boekencollectie | ||
Inrichting schoolbibliotheek/mediatheek | ||
Samenwerking Bibliotheek | ||
Landelijke campagnes | ||
Lokale projecten/activiteiten | ||
Overig, namelijk | ||
Totaal |